Instytut Psychologii i Rozwoju

Terapia Behawioralna

Terapia behawioralna to metoda pracy wykorzystująca zasady warunkowania sprawczego i klasycznego w celu kształtowania i modyfikacji zachowań. Opiera się na założeniu, że wszelkie niepożądane zachowania zostały wyuczone i w związku z tym mogą zostać oduczone. To co stanowi o sile tego podejścia to przekonanie, że wszystkie zachowania można zmienić. Jeśli zatem np. dziecko jest nieśmiałe, wykazuje obawy, lęki czy zachowania agresywne, to można je zmienić.

Terapia behawioralna skupia się na następujących elementach

O sile tej metody stanowi przekonanie, iż nie ma zachowania, którego terapia behawioralnanie da się zmienić. Oznacza to, iż nigdy nie jesteśmy bezradni a brak oczekiwanych efektów jest jedynie efektem albo nieodpowiednio dopasowanej techniki lub jej niepoprawne wdrożenie. Co więcej terapia behawioralna zakłada, iż nie jest potrzebne wyjaśnienie przyczyny zaburzenia czy niepożądanego zachowania by podjąć i przeprowadzić skuteczną terapię (Pervin i John, 2002; Stern i Drummond, 1995).

To co stanowi o niezwykłej sile tego podejścia to nastawienie na proste i szybkie rozwiązania przynoszące trwałe efekty.

Nie ma jednego uniwersalnego sposobu na wychowywanie i postępowanie z dziećmi. Terapia behawioralna ma jednak przewagę nad wieloma innymi podejściami.

Terapia behawioralna – zalety

Atrakcyjność technik terapii behawioralnej wynika również z faktu, iż w celach wychowanych nie jest wymagana interwencja specjalisty. Mogą być stosowane z powodzeniem przez rodziców, opiekunów czy wychowawców zarówno jako stałe domowe umowy jak i jako sposób postępowania w sytuacjach awaryjnych. Ta cecha terapii behawioralnej stanowi o sile jej uniwersalności. Opracowane na założeniach behawioryzmu techniki stanowią swego rodzaju „skrzynkę z narzędziami”, której można używać z powodzeniem w wielu okolicznościach i przy różnych trudnościach wychowawczych.

Terapia behawioralna – Kiedy można samodzielnie stosować techniki terapii behawioralnej, a kiedy potrzebna jest pomoc specjalistów?

Absolutnie każde dziecko przejawia zachowanie, które są pożądane i niepożądane. Zachowania niepożądane wcale nie muszą wynikać z jakiegoś zaburzenia czy choroby, ale mogą wynikać z trudności rodzica w wyznaczaniu granic, byciu konsekwentnym czy przestrzegania zasad.

Analizując zachowanie należy o nim pomyśleć a kontekście trzech rodzajów zachowań:

W przypadku dwóch pierwszych typów zachowań samodzielna praca rodziców, opiekunów i wychowawców z dzieckiem często jest wystarczająca a tym samym nie jest wymagana specjalistyczna pomoc. Samodzielne korzystanie z metod terapii behawioralnej jest w takiej sytuacji w zupełności wystarczające (pod warunkiem poprawności ich stosowania). W trzecim przypadku niezbędne jest sięgnięcie po pomoc specjalistyczną.

Analizując zachowanie problemowe należy mieć na uwadze, iż wiele z nich stanowi tak zwane trudności rozwojowe typowe dla określonego wieku. Oczywiście wszystkie mogą zostać poddane interwencji terapeutycznej, ale należy mieć na uwadze, iż nie są to zachowania patologiczne związane z jakimś zaburzeniem lecz są związane z okresem rozwojowym dziecka.

Charakterystyczne przykłady prawidłowych zachowań rozwojowych

Emocje

Zabawa

Myślenie i wyobraźnia

Trening czystości

Przed przystąpieniem do interwencji kluczowe jest rozstrzygnięcie czy zachowanie jest zachowaniem problemowym, czy normalnym dla danej sytuacji i wieku rozwojowego dziecka. W wielu sytuacjach nie ma potrzeby stosowania specjalnych metod a zwykła rozmowa czy spokojne przejście do codzienności jest w pełni wystarczające. Jeśli zachowanie stanowi względnie stały i powtarzalny wzorzec i nie jest ono związane z okresem rozwojowym, to jest to podstawa do podjęcia określonych działań ukierunkowanych na zmianę zachowania.

Exit mobile version