29 sierpnia 2018

TECHNIKI BEHAWIORALNE W PRACY Z UCZNIEM

TECHNIKI BEHAWIORALNE W PRACY Z UCZNIEM – 3 poziomowe szkolenie dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą (nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie, pedagodzy, trenerzy i instruktorzy)

Techniki behawioralne w pracy z uczniem to unikatowy program podnoszący kompetencje pracowników oświaty w zakresie wykorzystania technik behawioralnych w zakresie kształtowania i modyfikacji zachowań uczniów.techniki behawioralne w pracy z uczniem

Program składa się z cyklu 3 warsztatów, których celem jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zmiany zachowań problemowych oraz nauka stosowania procedur kształtowania i modyfikacji zachowań u dzieci. Uczestnicy zajęć dowiedzą się jak sprawnie kształtować pożądane zachowania dziecka oraz jak eliminować te, które sprawiają kłopot (agresja, przemoc, przeszkadzanie, odrabianie lekcji, motywowanie, aktywny udział w zajęciach, itp.).

 

TECHNIKI BEHAWIORALNE W PRACY Z UCZNIEM – ZALETY PROGRAMU

Każdy warsztat jest zamkniętym blokiem zajęć przedstawiającym określony poziom wiedzy. Na każdych następnych zacięciach przedstawiane są bardziej zaawansowane metody i procedury wykorzystujące wiedzę z poprzednich zajęć.

Techniki terapii behawioralnej należą do sprawdzonych i naukowo udowodnionych procedur pozwalających na skuteczne kształtowanie pożądanych zachowań. Pozwalają one na szybką i sprawną pomoc w radzeniu sobie z zadaniami wychowawczymi.

Terapia behawioralna zakłada, że wszystkie zachowania można zmienić. Oznacza to, iż nigdy nie jesteśmy bezradni a brak oczekiwanych efektów jest jedynie efektem albo nieodpowiednio dopasowanej techniki lub jej niepoprawnego wdrożenia.

Więcej informacji na temat terapii behawioralnejznajduje się >>TUTAJ<<.

Zajęcia zostały skonstruowane w taki sposób, iż uczestnicy sami decydują o tym, czy chcą wziąć udział w całymbloku warsztatów czy zatrzymać się na określonym poziomie. Udział w jednych warsztatach nie obliguje do udziału w następnych. To uczestnik sam decyduje, czy uzyskana na danym poziomie wiedza jest dla niego wystarczająca. Do udziału w zajęciach prezentujących bardziej zaawansowane metody można przystąpić w późniejszym czasie.

TECHNIKI BEHAWIORALNE W PRACY Z UCZNIEM – PROGRAM ZAJĘĆ

Poziom 1 – MECHANIKA TECHNIK BEHAWIORALNYCH – WSTĘP DO INTERWENCJI BEHAWIORALNEJ

  • Założenia terapii behawioralnej.
  • Nauka rozpoznawania i opisu zachowania.
  • Abc zachowania: rozumienie natury i przyczyn zachowań.
  • Rozróżnianie rodzajów konsekwencji.
  • Wprowadzenie do interwencji behawioralnej: dostrzeganie pozytywów i stosowanie pochwał.
  • Reguły efektywnego wzmacniania.
  • Zachowania trudne i ich rozumienie.
  • Określanie celu interwencji – wybór zachowań.
  • Analiza trudnego zachowania i budowanie modelu jego funkcji.
  • Strategie redukcji zachowań niepożądanych.

Efekt zajęć:

  • Zrozumienie czym jest zachowanie i jakie są jego uwarunkowania.
  • Zachowania trudne – jak je rozumieć i jaką pełnią funkcję.
  • Umiejętność przyjmowania perspektywy behawiorysty w odniesieniu do zachowań trudnych,  ich rozumienia i modyfikacji.
  • Umiejętność stosowania i zrozumienie zasadniczych metod kształtowania i modyfikacji zachowań.
  • Umiejętność kształtowania zachowań pożądanych.
  • Umiejętność rozpisywania programu interwencji behawioralnej.

 

Poziom 2 – MODYFIKACJA ZACHOWAŃ TRUDNYCH

  • INTERWENCJE OPARTE NA ZMIANIE ŚRODOWISKOWEJ
    • Plan aktywności
    • Plan dnia i zagospodarowanie czasu
    • Zasady
    • Przywileje
    • Skuteczne wydawanie poleceń
  •  INTERWENCJE OPARTE NA KONSEKWENCJACH
    • Wzmacnianie różnicujące
    • Konsekwencje
    • Egzekwowanie zasady
    • Zasady i praktyka stosowania gospodarki żetonowej
    • Wygaszanie zachowań

Efekt zajęć:

  • Umiejętność wdrażania interwencji niedopuszczającej lub ograniczającej możliwość wystąpienia zachowań trudnych.
  • Umiejętność aranżowania środowiska pracy ograniczającego występowanie zachowań trudnych.
  • Umiejętność stosowania procedur zmniejszających częstotliwość występowania zachowań niepożądanych
  • Aranżowanie środowiska praca sprzyjającego występowaniu zachowaniom pożądanym.
  • Umiejętność stosowania procedur zwiększających częstotliwość występowania zachowań pożądanych.
  • Umiejętność poprawnego konstruowania systemu zasad i reguł.

 

Poziom 3 – WYBRANE INTERWENCJE I PROCEDURY BEHAWIORALNE

  • ZACHOWANIA TRUDNE O CHARAKTERZE OGÓLNYM
    • Wybuchy złości (np. złość na skutek przegranej)
    • Problemy z jedzeniem
    • Niesprzątanie po sobie
    • Zachowania trudne podczas wyjścia w miejsca publiczne (kino, pływalnia, plac zabaw, itp.)
  • ZACHOWANIA TRUDNE ZWIĄZANE Z ŚRODOWISKIEM SZKOLNYM
    • Odmowa chodzenia do przedszkola/szkoły
    • Brak zadań domowych
    • Współpraca z rodzicami
    • Rozmawianie na lekcji
    • Wychodzenie z ławki / chodzenie po klasie w czasie lekcji
    • Przepychanie się przez inne dzieci
    • Przezywanie
    • Wagarowanie podczas pojedynczych lekcji
    • Agresja
    • Odrabianie lekcji i uczenie się

Efekt zajęć:

  • Umiejętność zastosowania odpowiedniej procedury do zachowania problemowego.
  • Posiadanie gotowych rozwiązań adekwatnych do danej sytuacji.

 

Informacje organizacyjne

  • Czas trwania pojedynczego warsztatu: 3 godziny lekcyjne
  • Koszt warsztatu zrealizowanego na terenie jednostki oświatowej dla jej pracowników: 800 PLN/warsztat
  • W cenę zajęć wliczone zą materiały szkoleniowe

 

Prowadzący

Jagoda Jachimczak, terapeuta behawioralno – poznawczy, trener, doradca, konsultant. Autorka kursów elearningowych i podręczników z zakresu wychowania i pracy z dzieckiem. Realizator programów rozwojowych i terapeutycznych. Dyrektor Instytutu Psychologii i Rozwoju.

Piotr Pudło, psycholog i doktor psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Terapeuta poznawczo-behawioralny, autor oraz realizator wielu programów dotyczących rozwoju osobistego, rozwoju zdolności poznawczych, społecznych i emocjonalnych. Współzałożyciel i patron merytoryczny Instytutu Psychologii i Rozwoju.

Kontakt w sprawie zajęć:

Piotr Pudło, 609 226 389
instytut@psychologia.rzeszow.pl